دستگاه های غذایی

اطلاعات دستگاه های غذایی

دستگاه های غذایی

اطلاعات دستگاه های غذایی

طراحی خط فرآیند (لبنیات)- قسمت چهارم

نگه‌داری

طول و اندازه لوله نگهدارنده بیرونی با توجه به زمان نگهداری شناخته شده و ظرفیت ساعتی کارخانه و ابعاد لوله محاسبه می‌شود که معمولاً مانند لوله های تغذیه کننده کارخانه پاستوریزاسیون است. داده های ابعاد برای لوله نگهدارنده در فصل 6.1 آورده شده است. به طور معمول، لوله نگهدارنده توسط یک هود فولادی ضد زنگ پوشانده می شود تا از سوختن افراد در هنگام دست زدن به آن و همچنین اشعه جلوگیری کند.

کنترل پاستوریزاسیون

ضروری است که شیر قبل از خروج از مبدل حرارتی صفحه ای به درستی پاستوریزه شده باشد. اگر دما به زیر 72 درجه سانتیگراد برسد، شیر غیر پاستوریزه باید جدا از محصول پاستوریزه شده نگهداری شود. برای انجام این کار، یک فرستنده دما و شیر انحراف جریان در لوله پایین دست لوله نگهدارنده تعبیه شده است. شیر (3) در شکل 7.3 در صورتی که فرستنده دما تشخیص دهد شیری که از آن عبور می کند به اندازه کافی گرم نشده است، شیر غیر پاستوریزه را به مخزن تعادل برمی گرداند.


آپلود عکس" />


شکل- حلقه کنترل دمای اتوماتیک


*فرستنده دما TT

 - لوله نگهدارنده

  -پمپ تقویتی

-شیر انحرافی


سیستم خنک کننده پاستوریزه

همانطور که قبلا ذکر شد، محصول عمدتاً با تبادل حرارت احیا کننده خنک می شود. حداکثر بازده عملی بازسازی حدود است

94 تا 95 درصد، به این معنی که کمترین دمایی که با خنک سازی احیا می شود حدود 8 تا 9 درجه سانتی گراد است. بنابراین سرد کردن شیر تا دمای 4 درجه سانتیگراد برای نگهداری نیاز به یک محیط خنک کننده با دمای حدود 2 درجه سانتیگراد دارد. فقط زمانی می توان از آب یخ استفاده کرد که دمای نهایی بالاتر از 3 تا 4 درجه سانتیگراد باشد. برای دماهای پایین تر، لازم است از محلول های آب نمک یا الکل استفاده شود تا از خطر انجماد محیط خنک کننده جلوگیری شود.

همانطور که در شکل 7.4 نشان داده شده است، مایع خنک کننده از کارخانه تبرید لبنیات تا نقطه استفاده به گردش در می آید. جریان خنک کننده به بخش خنک کننده پاستوریزه برای حفظ دمای خروجی محصول ثابت کنترل می شود. این کار توسط یک مدار تنظیم کننده متشکل از یک فرستنده دما در خط تولید خروجی، یک کنترل کننده دما در صفحه کنترل و یک شیر تنظیم کننده در خط تامین مایع خنک کننده انجام می شود. موقعیت شیر تنظیم توسط کنترل کننده در پاسخ به سیگنال های فرستنده تغییر می کند.

سیگنال فرستنده با دمای محصول خروجی از پاستوریزه نسبت مستقیم دارد. این سیگنال اغلب به یک ضبط کننده دما در پانل کنترل متصل می شود و به همراه دمای پاستوریزاسیون و موقعیت دریچه انحراف جریان روی یک نمودار ثبت می شود.


آپلود عکس" />



شکل 7.4 سیستم خنک کننده برای پاستوریزه.



بوستر پمپ برای جلوگیری از ایجاد مجدد باکتری


باید مراقب بود تا از هرگونه خطر آلودگی محصول پاستوریزه توسط محصول غیر پاستوریزه یا محیط خنک کننده جلوگیری شود. اگر نشتی در پاستوریزه رخ دهد، باید در جهت محصول پاستوریزه به محصول غیر پاستوریزه یا محیط خنک کننده باشد. این بدان معنی است که محصول پاستوریزه باید تحت فشار بالاتری نسبت به محیط موجود در طرف دیگر صفحات مبدل حرارتی باشد. در شکل 7.3، یک بوستر پمپ (2) در خط تولید، یا بعد از بخش نگهدارنده یا قبل از بخش گرمایش نصب شده است. موقعیت دوم دمای کار پمپ را به حداقل می رساند و عمر آن را طولانی می کند. پمپ فشار را افزایش می دهد و فشار تفاضلی مثبت را در سمت محصول پاستوریزه در سراسر بخش احیا کننده و خنک کننده پاستوریزه حفظ می کند. نصب بوستر پمپ در شرایط قانونی پاستوریزاسیون در برخی کشورها مشخص شده است.